Ta med maten på tur.

Barn liker ikke brokkoli. Sånn er det bare.

Det finnes unntak, men dette er generelt hva vi har erfart etter en rekke år i barnehage. Men det går an å gjøre brokkoli lett likelig. Det hele handler om presentasjon. -Og fløte.

edited.jpg

På førskolegruppa i barnehagen er vi glad i å gå på tur. Men alle synes ikke det bestandig er like gøy i all slags vær slags vær. Det kan være ganske surt å være lenge ute i sludd og vind. Da må vi voksne i barnehagen ha gode triks på lur. Ett av disse er å ha god og varm mat til lunsj. Det trenger ikke å være vanskelig å lage mat ute. Her er det lurt å ikke legge lista for høyt, og å pakke smart. (Det blir vi litt flinkere til for hver gang vi går tur). Vi tar med ved, stikker og avis i tillegg til bålpanne, skjærebrett og kniv. Med det kommer vi langt.

Barna er ofte nysgjerrige og vil gjerne være med i matlagingen. Noen er med og kutter og koker, mens andre titter på. Dette gir barna gode opplevelser og vi snakker om det vi gjør. De får et forhold til ingrediensene vi bruker og til selve matlagingen. Og selvfølgelig smaker vi underveis for det gjør jo alle ekte kokker. Og det er utrolig kjekt å høre mmm, det var godt. Og sammen klarer vi gjerne å finne enda en liten ingrediens som gjør maten enda bedre. Det er også greit med kremete supper. Da klarer man å gjemme ting som løk og andre uhumskheter, i tillegg til at det blir litt mindre søl og mer på skjeia.

Dager vi går kortere turer lar det seg fint gjøre å jukse litt. Da er det lov til å ha med suppen på termos. Disse dagene koker vi bare suppe i barnehagen før vi går, så får vi god, varm og hjemmelaget lunsj likevel. Vi bruker også gjerne posesupper da disse inneholder de aller fleste av næringsstoffene som suppe fra bunnen, men vi tilsetter gjerne litt mer tomater eller blomkål, alt etter hvilken suppe vi lager.

Barn i utvikling trenger fett i maten. Vi kan godt begrense sukker, men fett er en viktig del av barnas kosthold. I de første årene trenger barna fett til å utvikle cellenettverket i hjernen, og fettet er med på å isolere synapsene (motorveiene) mellom cellene. Derfor er vi ikke redd for å steke i ekte smør eller tilsette fløte i maten. Dette i «normale» menger har små kropper bare godt av.

Det aller viktigste er å gi barna gode matopplevelser, varierte smaker og vi har selvfølgelig lov å si at denne maten likte vi ikke. Vi oppfordrer alle til å smake litt først slik at vi vet at vi ikke liker dett og har alltid med litt reservemat i tilfelle det ikke faller helt i smak.

edited.jpg

På vår avdeling er brokkolisuppe med cheddar blitt en hit. Vi kaller det ikke grønn suppe, men heller hva det faktisk er; Brokkolisuppe. Barna tåler det. Du merker at barna likte suppen når sekkene er betydelig lettere å bære på tilbakeveien. Dette er belønningen for å lage god suppe. -Det og varme, fornøyde barn.

Brokkolisuppe er godt. 18 førskolebarn kan ikke ta feil!

Brokkolisuppe med vellagret cheddar

Til 6-8 porsjoner trenger du:

750g brokkoli i biter

2 ss smør

1 løk, finhakket

3 ss hvetemel

12 dl hønse- eller grønnsaksbuljong

½ ts tørket timian

1 ss sitronsaft

5 dl melk

250 g revet vellagret cheddar

Salt og pepper etter smak

Hell gjerne en fløteskvett i suppa om du har. Det er aldri feil!

Slik gjør du:

Smelt smør og stek løk til den nærmer seg gyllen. Hell over hvetemel og gi dette ett minutt i gryta også.

Hell over kraft, timian, sitronsaft og brokkoli. La dette koke til brokkolien er mør.

Bruk stavmikser (eller andre kreative metoder ute) for å blende/mose suppen til konsistensen du vil ha den.

Tilsett melk og eventuelt fløte. Gi suppa et oppkok før du serverer den med revet cheddar på toppen.

Kilde: Williams, C. (1993). Kjøkkenbiblioteket: Supper. Oslo: Aventura Forlag A/S